28 januari 2014

CTT cyklister 2014 - Del5

Del5 av presentationerna utgörs av cyklister från Uppsala trakten.
Det är riktigt skoj att vi kunnat knyta oss an alla dessa starkingar.

Cyklist #35 - Hampus Rinne
Ålder: 25 år
Längd/vikt: 173cm / 72kg
Bakgrund: Xc skidåkare i grunden som jobbade extra i en cykel/skidverkstad i tonåren. Blev helt plötsligt med MTB cykel och började cykla med cyklisterna på jobbet. Intresset växte, cykling var precis som längdskidor en prylsport. En landsvägscykel införskaffades (stort tack till Anders Mattson Fd Duells) och monkeybikeyn uppgraderades och nu cyklades det mycket.
Året efter dvs 2009 blev jag övertalad att cykla VR första gången, ångesten var total, men vi var ett kul gäng som skulle bo i husbil och hade målet på att spränga 9h gränsen. Det året cyklade jag mina första motionsrace och gjorde som Brink gjorde 2003, av det lärde mig allt från att cykla taktiskt, att få i sig riktigt med energi till att raka benen. VR cyklade jag sedan med gipsad arm och kom i mål en bit under 9h, jag var nöjd men svor att aldrig göra om det...
Ifjol var det dags igen med en högre ambitionsnivå, gick i mål med fantastiska cyklister och vänner på 7,27h.
2014 nu skruvar vi upp det ytterligare..
Styrkor: Sprider bra stämning i gruppen när de andra är som tröttast! Annars är det som roligast när det går uppför
Övrigt: Sambo och hund. Ett kul jobb i cykelbranschen. Det tillsammans med cyklarna tar upp all vaken tid.
Blogg: Nää men jag överväger att skaffa instagram..

Cyklist #34 - Jakob Andersson
Ålder: 31
Längd/Vikt: 188cm / 94kg
Bakgrund: Gjorde min första Vätternrunda 2004 på en lånad stålantikvitet. År 2009 tänkte jag att jag skulle prova igen och blev helt biten, efter det har det blivit många mil i sadeln. Jag cyklar nu för Uppsalaklubben CK UNI. Målsättningen för 2014 är att köra Vätternrundan under 7h och att börja tävla på allvar.
Styrka: Uthållig och envis, ger aldrig upp.
Övrigt: Gillar träning av nästan alla slag. Jobbar som elektriker/montör med inriktning teknik.
Bor i Uppsala med min sambo.


Cyklist #33 - Johan Eriksson
Ålder: 28år
Längd/vikt:
189cm / 88kg
Bakgrund:
Började cykla på två hjul som 2åring (bror Kim som lärde mig). Efter det har man cyklat många mil både på asfalten och i skogen. Har vunnit Sverige cupen, Sm, Nm i både mountainbike och landsväg samt fått böra landslagströjan några gånger. Nu är jag ”pensionerad cyklist” och tävlar istället i arbetslivet som mäklare varje dag.
Styrkor:
Tempohäst och utrbrytningskung.
Cyklist #32 - Kim Eriksson
Ålder: 37 år
Längd/vikt: 182cm / 79kg (vintervikt)
Bakgrund:
Mycket aktiv cyklist fram tom 2004, fokuseringen låg då mountainbike. I dag cyklar jag inte aktivt men jobbar med cykel då jag är verkstadsansvarig på Xxl Sport & Vildmark i Uppsala.
Tränar ganska allsidigt nuförtiden. Skidor, långfärdskridskor, löpning och gym under vintern. Landsväg, mtb och löpning under sommaren.
Målsättning för nästa år är att träna mer regelbundet. Få tillbaka min tidigare benstyrka och tempokvalitet. Mountainbiken kommer också luftas flitigare. Tror nog att det blir ett och annat rejs på den likaså.
Mina bästa jättegamla meriter är nog vinst i Bockstensturen, tvåa på Finnmarksturen, trea i Crosscountry Cupen och 18è på Långlopps EM.
Den enda aktuella meriten är vinst i seniorklassens Skandis Gp 2013.
Har två ungar, Nora åtta och Anton sex, som inte är cyklister än men de gillar det. Uppväxt och boende i Uppsala. Lite varannanveckas tränande då jag har barnen varannan vecka.
Styrkor: Min största styrka som cyklist, jag kan ta ut mig maximalt och vet hur jag behöver träna för att hitta form. Mina testvärden har varit riktigt bra en gång i tiden. Nuförtiden går jag mest på känslan när jag tränar och hittar form. Så som ska jag köra hårda intevall så kör jag sjukt hårda intervall (i stort sätt tills jag spyr). Jag känner när kroppen börjar bli lätt och jag hittar form.
Övrigt:
Behöver du hjälp med att bygga hjul, fixa cykeln eller göra en enklare bra bikefit så hittar du mig på Xxl Sport & Vildmark Uppsala.
Cyklist #31 - Daniel Jansson
Ålder: 37 år
Längd/vikt:
181cm / 80kg +/- 2kg
Bakgrund:
Kommer från och bor i Uppsala med familj bestående av sambo och 2 barn. Började cykla ordentligt efter en genomförd Klassiker som genomfördes 09. Tävlar nu för Ck-Uni
Styrkor:
Så vad det de där med den Svenska Jantelagen….Men är väl generellt en rätt så åkstark cyklist med största styrka är väl egentligen att ha mindre svagheter. Fördel mot slätdrag med inslag av uppförslut samt att pannbenet och envisheten är det heller inga större fel på.
Övrigt:
Ägnas åt familjen och ett (just nu) pågående husbygge.


Cyklist #30 - Magnus Lindelöf
Ålder: 38 år
Längd/vikt:
185 cm / 78 kg i vinterpäls
Bakgrund:
Jag bor i Uppsala sedan 5 år med fru och ett barn. Här studerar jag till livsmedelsagronom på Sveriges Lantbruksuniversitet och är förhoppningsvis nyexaminerad lagom till VR. Har alltid cyklat mycket, mest MTB, men har inte börjat träna på riktigt förrän för 4 år sedan då jag hade börjat studera och därmed fick obegränsat med tid. Klubbfri ännu, men tänker försöka mig på lite tävlingscykling till kommande säsong. Min målsättning med cyklingen är att bli rejält trött samtidigt som jag har det mycket trevligt.
Styrkor:
Ger inte upp förrän hela styrlindan är uppkäkad. Bästa kryddan till detta är ett rejält berg. Börjar jag känna mig sliten lurar jag mig själv genom att försöka peppa andra som jag inbillar mig är mer slitna.
Övrigt:
Har en viss fäbless för bra mat och goda viner…
Cyklist #29 - Henrik Lundberg
Ålder: 37 år
Längd/Vikt: 193 cm / 93kg
Bakgrund: Cyklar just nu i Uppsala ck och planerar att tävla en del till sommaren. Inte helt klart vilken klass.
Tog SM guld 2012 i H30 linje
Provade på elit 2013 men hade mycket problem med infektioner under säsong.
Styrkor:
Gillar att åka fort helst utför:)
Cyklist #28 - Roberth Lundborg
Ålder: 32 år (Född 1980)
Längd/Vikt: 196cm / Strax under hundringen
Bakgrund: Tog mina första tramptag under Vätternrundan 2006 på en 30 år gammal cykel köpt på fyllan. Fixade då inte Sub18 (18:02). Cykling var inget för mig, men en vadslagning senare (med pappa) så körde jag även nästkommande år, men då på 13:13. Lade sedan cykeln på hyllan innan jag provade den igen 2009 (11:43).
Hookade med cykelsporten först 2011 då jag köpte mig en cykel och körde VR på 8:45. Året efter blev det Team Lindahl och vi tog oss i mål på 7:36. I år var det tänkt att jag skulle trappa ner, men jag "råkade" bli spinninginstruktör och när snön började smälta undan så var jag nog skapligt bra tränad även till årets säsong. Ledde en Sub10-grupp runt sjön på 9:28.
Styrkor: Skallen. Är lite dum i huvudet.
Övrigt: Avslutade årets säsong med att köra spinning 24 timmar i sträck. Dubblade därmed mina 12 timmar från Spin of Hope 2011. När jag inte sitter i sadeln så är det mat, vin och fotboll som gäller. Samtliga tre intressen har sin bas i Italien. Samlar dessutom på laster i form av allt som har med socker att göra: Red Bull, glass och godis. Har en fru och två barn.
Hemsida/Blogg: Nej.. Men har en tendens att hamna i andras bloggar.
Cyklist #27 - Marcus Streijffert
Ålder: 24 år
Längd/vikt: 175 cm / 73 kg
Bakgrund: Relativt nybliven cyklist. Efter att ha lagt av med fotbollen i de sena tonåren, där snabbheten var min enda styrka, fick jag min första racer när jag fyllde 20 år. Genomförde En Svensk Klassiker 2010 och blev tokförälskad i cykling på Vätternrundan. Sedan dess har det blivit fyra Vätternrundor - med snabbare tid för varje år. Senast det begav sig stannade klockan på 7.27 och den tiden ska putsas rejält tillsammans med CTT. Cyklingen har hela tiden trappats upp, både vad gäller träningsdos och dyra prylar. Tävlar till vardags för Upsala CK.
Styrkor: Spurten är mitt främsta vapen, vilket tyvärr inte premieras på VR. Utvecklats enormt mycket som fikacyklist och "pannbenet" finns alltid där.
Övrigt:
Cyklat i 24 timmar för att samla in pengar till Friends arbete mot mobbning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar